Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

onsdag 30. juli 2014

Point-1, er det noe poeng?

Det har blitt mindre vanlig å se eksterne GPS-antenner på båter de siste årene, men det betyr ikke at de ikke fortsatt kan ha en misjon. Vi skal her se litt på hva en ekstern antenne kan bety for oss sportsfiskere. Jeg bruker Lowrance Point-1 som eksempel siden det er den antennen jeg har i båten selv. Lowrance Point-1 og dens søster Simrad GS-35 er begge eksterne GPS-antenner med et gyrostabilisert elektronisk kompass. Merk at de fleste eksterne GPS-antenner IKKE har et slikt kompass, ofte må et elektronisk kompass kjøpes som tillegg.

Hva er vitsen med en ekstern GPS-antenne?

Det er flere grunner til å bruke ekstern antenne.
- For kartplottere som ikke har intern antenne må man nødvendigvis bruke ekstern løsning.
- Problemer med mottaksforhold for intern antenne.
- Frihet til å sette antennen der man ønsker, uavhengig av hvor kartplotteren står.
- Raskere oppdateringsfrekvens enn den interne antennen
- "Ekte" retningsvisning fra elektronisk kompass.

De fleste kartplottere for fritidsbruk har i dag en intern GPS-antenne. I motsetning til antenner for VHF eller FM-radio behøver ikke antennen til GPSen å være så lang, samtidig som den interne antennen gjør det enkelt å montere enheten uten å tenke på å sette opp et nettverk. Men selv for enheter med intern GPS-antenne kan en ekstern antenne altså gi en del fordeler. 

En utfordring med den interne antennen er at den selvfølgelig må ha mulighet til å "se" signalene fra GPS-satelittene. Har du bygget inn enheten i et dashbord, eller har andre hindringer som påvirker antennens mulighet til å ta i mot signalene, blir fort resultatet unøyaktighet. I værste fall får ikke GPSen kontakt med noen satellitter i det hele tatt, og alt du får opp på skjermen er en "?" mens enheten forgjeves søker etter satellitter. Dagens kartplottere tåler riktignok mye forstyrrelser, men det skal ikke mer til enn at den står for nære metallrammen rundt vinduet på en skjærgårdsjeep før unøyaktigheter kan oppstå. Plutselig har ikke kartplotteren noen decimeters feilmargin, men kanskje flerfoldige meter. Bortsett fra at dette kan være farlig, er det svært irriterende ved sportsfiske hvor du ikke ender opp med å slippe pilken din i "smørhullet" fra siste tur, men flerfoldige meter bortenfor. Dette kan vær forskjellen på napp på hvert nedslipp, kontra å ikke kjenne antydning til liv der nede.

For optimal nøyaktighet bør GPS-antennen befinne seg et sted hvor den har fri sikt 360 grader rundt seg, og gjerne så høyt som mulig. Samtidig er det en fordel å plassere antennen så nære ekkoloddgiveren som mulig, siden vi sportsfiskere typisk setter våre waypoints basert på hva ekkoloddet viser. Om waypointet markerer en plass vi fikk fisk eller en spennende grunne er mindre viktig, poenget er at vi vil helst ha posisjonen for akkurat den plassen så nøyaktig som mulig så vi finner den fort igjen på neste tur. Ved å plassere GPS-antennen rett over giveren oppnår man nettopp maksimal nøyaktighet, uten å måtte styre med "offset", dvs avstand mellom giveren og GPSen. Dette gir selvfølgelig også den mest nøyaktige sonarloggen dersom man ønsker å logge data for å lage dybdekart.

I endel tilfeller kan en ekstern antenne gi raskere oppdatering av posisjonen. Dette er mest merkbart når man beveger seg veldig sakte (drifter) eller veldig fort. Ved svært lav hastighet kan lav oppdateringsfrekvens medføre at kartplotteren gir inntrykk av båten ikke beveger seg i det hele tatt. Ved høy hastighet kan lav oppdateringsfrekvens føre til "rykkvis" bevegelse på kartplotteren. Mange kartplottere på markedet i dag har en innebygget oppdateringsfrekvens på 1 eller 5 Hz, som er helt ok men vil gi noe av effekten jeg nevnte. Særlig 1 Hz er notorisk hakkete, men også 5 Hz har et forbedringspotensiale. Point-1 har 10 Hz oppdateringsfrekvens, som er nok til å gi jevne bevegelser på kartplotteren i nær sagt alle aktuelle hastigheter.

Hva skal jeg med et elektronisk kompass?

Først og fremst gjør et elektronisk kompass at båtsymbolet på kartplotteren stemmer med hvor nesa på båten faktisk peker, ikke med hvilken retning båten beveger seg i. Ved sakte dorging kan avdriften sideveis bli større enn fremdriften, ved vertikalfiske er som regel avdriften på tvers av båten etc. Ved spinnfiske bruker jeg båtens retning på kartplottren til å vite nøyekatig hvor jeg skal kaste i forhold til waypoints og dybdekart. Kort sagt; kjekt å ha.

Skal man bruke radar (noe jeg ikke gjør foreløpig) kan radarbildet brukes som overlegg på endel kartplottere, inkludert Lowrance HDS. Men for at dette skal fungere må man nettopp ha et elektronisk kompass som synkroniserer radar- og kartbildet.

Point-1 vil bli brukt som retningsgiver for Lowrance sin nye autopilot som lanseres i løpet av høst/ vinter 2014. Les mer om denne her:
http://www.lowrance.com/en-US/News/Lowrance-Announces-Outboard-Pilot/

Litt om monteringen min.

Som nevnt har jeg min Point-1 montert på akterspeilet. Jeg brukte 3M sin dobbeltsidige tape for testmontering før jeg borret hull for NMEA2000-droppkabelen og de to 4mm skruene som fester antennen.

Point-1 kommer med droppkabel for tilkobling til NMEA2000-nettverk

Pilen skal peke i båtens fartsretning. Bruk tid på å få den helt riktig!

Undersiden av Point-1. Gummiforingen tetter mot skroget.

Frest hull for droppkabelen

 
Ferdig montert:



PS: Point-1 og andre eksterne GPS-antenner av nyere dato krever et NMEA2000-nettverk. Dette betyr også at de fungerer med de fleste enheter som har NMEA2000 uavhengig av merke. Det elektroniske kompasset vil ikke nødvendigvis fungere på annet enn Lowrance HDS og Simrad NSS/NSE/NSO, men antennens øvrige fordeler fungerer på de fleste merker. (Flere bruker Point-1 mot kartplottere fra for eksempel Garmin og rapporterer at det elektroniske kompasset fungerer fint.) Du kan også bruke Point-1 på Lowrance Elite 7 HDI, men uten fordelene fra det elektroniske kompasset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar