Gå til hovedinnhold

Point-1, er det noe poeng?

Det har blitt mindre vanlig å se eksterne GPS-antenner på båter de siste årene, men det betyr ikke at de ikke fortsatt kan ha en misjon. Vi skal her se litt på hva en ekstern antenne kan bety for oss sportsfiskere. Jeg bruker Lowrance Point-1 som eksempel siden det er den antennen jeg har i båten selv. Lowrance Point-1 og dens søster Simrad GS-35 er begge eksterne GPS-antenner med et gyrostabilisert elektronisk kompass. Merk at de fleste eksterne GPS-antenner IKKE har et slikt kompass, ofte må et elektronisk kompass kjøpes som tillegg.

Lowrance Point-1 i Starweld Fusion 16 DC

Hva er vitsen med en ekstern GPS-antenne?

Det er flere grunner til å bruke ekstern antenne.

  • For kartplottere som ikke har intern antenne må man nødvendigvis bruke ekstern løsning.
  • Problemer med mottaksforhold for intern antenne.
  • Frihet til å sette antennen der man ønsker, uavhengig av hvor kartplotteren står.
  • Raskere oppdateringsfrekvens enn den interne antennen
  • "Ekte" retningsvisning (heading) fra elektronisk kompass.


De fleste kartplottere for fritidsbruk har i dag en intern GPS-antenne. I motsetning til antenner for VHF eller FM-radio behøver ikke antennen til GPSen å være så lang, samtidig som den interne antennen gjør det enkelt å montere enheten uten å tenke på å sette opp et nettverk. Men selv for enheter med intern GPS-antenne kan en ekstern antenne gi en del fordeler. 

En utfordring med den interne antennen er at den selvfølgelig må ha mulighet til å "se" signalene fra GPS-satellittene. Har du bygget inn enheten i et dashbord, eller har andre hindringer som påvirker antennens mulighet til å ta i mot signalene, blir fort resultatet unøyaktighet. I verste fall får ikke GPSen kontakt med noen satellitter i det hele tatt, og alt du får opp på skjermen er en "?" mens enheten forgjeves søker etter satellitter. Dagens kartplottere tåler riktignok mye forstyrrelser, men det skal ikke mer til enn at den står for nære metallrammen rundt vinduet på en skjærgårdsjeep før unøyaktigheter kan oppstå. Plutselig har ikke kartplotteren noen desimeter feilmargin, men kanskje 20 meters feilmargin. Bortsett fra at dette kan være farlig, er det svært irriterende ved sportsfiske hvor du ikke ender opp med å slippe pilken din i "smørhullet" fra siste tur, men flerfoldige meter bortenfor. Dette kan vær forskjellen på napp på hvert nedslipp, kontra å ikke kjenne antydning til liv der nede.

For optimal nøyaktighet bør GPS-antennen befinne seg et sted hvor den har fri sikt 360 grader rundt seg, og gjerne så høyt som mulig. Samtidig er det en fordel å plassere antennen så nære ekkoloddgiveren som mulig, siden vi sportsfiskere typisk setter våre waypoints basert på hva ekkoloddet viser. Om waypointet markerer en plass vi fikk fisk eller en spennende grunne er mindre viktig, poenget er at vi vil helst ha posisjonen for akkurat den plassen så nøyaktig som mulig så vi finner den fort igjen på neste tur. Ved å plassere GPS-antennen rett over giveren oppnår man nettopp maksimal nøyaktighet, uten å måtte styre med "offset", dvs avstand mellom giveren og GPSen. Dette gir selvfølgelig også den mest nøyaktige sonarloggen dersom man ønsker å logge data for å lage dybdekart via feks C-Map Genesis eller med Reefmaster etc.

I endel tilfeller kan en ekstern antenne gi raskere oppdatering av posisjonen. Dette er mest merkbart når man beveger seg veldig sakte (drifter) eller veldig fort. Ved svært lav hastighet kan lav oppdateringsfrekvens medføre at kartplotteren gir inntrykk av båten ikke beveger seg i det hele tatt. Ved høy hastighet kan lav oppdateringsfrekvens føre til "rykkvis" bevegelse på kartplotteren. Noe eldre kartplottere har en innebygget oppdateringsfrekvens på 1 eller 5 Hz, som vil gi noe av effekten jeg nevnte. Særlig 1 Hz er notorisk hakkete, men også 5 Hz har et forbedringspotensiale. Point-1 har 10 Hz oppdateringsfrekvens, som er nok til å gi jevne bevegelser på kartplotteren i nær sagt alle aktuelle hastigheter.

Hva skal jeg med et elektronisk kompass?

Først og fremst gjør et elektronisk kompass at båtsymbolet på kartplotteren stemmer med hvor nesa på båten faktisk peker, ikke med hvilken retning båten beveger seg i. Ved sakte dorging kan avdriften sideveis bli større enn fremdriften, ved vertikalfiske er som regel avdriften på tvers av båten etc. Ved spinnfiske bruker jeg båtens retning på kartplotteren til å vite nøyaktig hvor jeg skal kaste i forhold til waypoints og dybdekart. Kort sagt; kjekt å ha.

Skal man bruke radar (noe jeg ikke gjør foreløpig) kan radarbildet brukes som overlegg på endel kartplottere, inkludert Lowrance HDS. Men for at dette skal fungere må man nettopp ha et elektronisk kompass som synkroniserer radar- og kartbildet.

Point-1 vil bli brukt som retningsgiver for Lowrance sin nye autopilot som lanseres i løpet av høst/ vinter 2014. Les mer om denne her:
http://www.lowrance.com/en-US/News/Lowrance-Announces-Outboard-Pilot/

Eksempel på montering, Guymarine Evada 540.

Som nevnt har jeg min Point-1 montert på akterspeilet. Jeg brukte 3M sin dobbeltsidige tape for testmontering før jeg borret hull for NMEA2000-droppkabelen og de to 4mm skruene som fester antennen.

Point-1 kommer med droppkabel for tilkobling til NMEA2000-nettverk

Pilen skal peke i båtens fartsretning. Bruk tid på å få den helt riktig!

Undersiden av Point-1. Gummiforingen tetter mot skroget.

Frest hull for droppkabelen


Ferdig montert:



PS: Point-1 og andre eksterne GPS-antenner av nyere dato krever et NMEA2000-nettverk. Dette betyr også at de fungerer med de fleste enheter som har NMEA2000 uavhengig av merke (NB - det elektroniske kompasset i Point-1 fungerer ikke på ikke Humminbird). Jeg bruker selv Point-1 med Garmin og det fungerer utmerket.

EDIT 20.11.19
En liknende artikkel av nyere dato kan leses HER.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?