Gå til hovedinnhold

Lowrance GoFree WIFI-modul montert og testet

Denne har stått på ønskelisten siden den kom ut for et par års tid siden. Nå er den endelig på plass, og det er på tide med en rapport om hvordan den fungerer.




Fin eske

Selve modulen er ikke store saken, så den kan plasseres på steder hvor man ikke ellers får montert større ting som VHF eller andre moduler. Den er klassifisert som IPX5, dvs den tåler en hel del fuktighet men skal ikke stå et sted hvor den blir våt. IPX5 betyr i praksis at den fint kan stå under styrekonsollen i en ellers åpen båt, eller i et stuerom som ikke er helt vanntett. 

Med i boksen er selvfølgelig modulen, skruer og strømledningen. Men en 5A sikring og sikringsholder følger pussig nok ikke med, det er første gang jeg har sett at Lowrance ikke sender med dette. Siden jeg uansett kobler den via et BlueSea sikringspanel spiller ikke dette noen rolle for meg, men hvis du skal koble rett mot et batteri trenger du altså en 5A sikring og en sikringsholder. På den mer positive siden så er det med en ethernetkabel (den grå med gule kontakter) for tilkobling til en Lowrance HDS. WIFI-modulens oppgave er nettopp å gjøre informasjonen som flyter via nettverket om til trådløs informasjon, og den informasjonen får den altså via ethernet.




Fint inne i esken også

En nærmere kikk på modulen viser en leddet antenne som kan vinkles eller dreies i alle retninger, en kontakt for strømkabelen og to porter for ethernet. En positiv overraskelse var at den ene ethernetporten kommer ferdig med beskyttelseshette, siden de fleste sikkert vil koble kun en ethernetkabel til modulen. Det er uansett greit å ha to porter, for hvis man for eksempel har to HDS kan man ha en ethernetkabel til hver og dermed slipper man å bruke en egen nettverkshub bare fordi man har fått "en dings til" i nettverket.





To ethernetporter


Fra Lowrance er GoFree kompatibel med alle HDS Gen2, både Touch-modellene og de med knapper. Siden to av mine tre HDS er Gen 1, som ikke er kompatible, måtte jeg rendyrke et nettverk for GoFree/ Gen 2 for min testing. Sagt på en annen måte; det kan ikke være en Gen 1 i nettverket dersom du skal bruke GoFree. Eller.... Mer om det lengre ned.

Strømkabelen kan også være verdt en nærmere kikk:




Strømkabel, men ingen sikring?

Kabelen er av typen pigtail, det vil si at den har en kontakt til å feste i GoFree-modulen i den ene enden, og løse ledninger i den andre. Prinsippet med de tre ledningene er det samme som mye annet utstyr fra Lowrance, men vi skal uansett ta en kabel av gangen.

Svart kabel skal til den negative polen på batteriet, eller - om du vil. Rød er positiv/ + og skal selvfølgelig til den polen på batteriet. Den gule kablen kalles gjerne en "wake up cable" og kan kobles på flere måter. En måte er å koble den til den tilsvarende gule ledningen i strømkabelen til en HDS, da vil GoFree-modulen slås av og på når du slår av og på HDSen. (Dette er nok den vanligste måten å gjøre det.) Men du kan også koble den gule sammen med den røde, enten rett til strøm eller via en bryter til strøm. Dropper du bryteren, vil modulen alltid være på og dermed tappe batteriet for strøm så lenge hovedstrømsbryteren din er på. (For du har da en hovedstrømsbryter, ikke sant?) Jeg valgte å koble den gule og den røde sammen, rett mot sikringspanelet. Oppgitt strømforbruk på 200 mA er uansett ikke noe jeg frykter med min batteribank. Her kommer forresten et lite ønske til Lowrance, det hadde vært fint om det fulgte med en liten klistrelapp, for å merke feks en bryter eller kablene med, for man kan fort gå seg vill i kabelskogen etterhvert som elektronikken baller seg på.

Siden jeg har en IPad og en IPhone, lastet jeg ned Lowrance-appen til begge fra AppStore. Appen er gratis, og finnes også for Android. Appene for Simrad og Lowrance fungerer om hverandre, det spiller ingen rolle hvilken app du bruker.

Same, same.




Med strøm tilkoblet GoFreen lyste et lite rødt diodelys opp for å fortelle at strømmen var riktig tilkoblet. Neste steg var en ethernetkabel fra Gofreen til SonarHuben, og dermed lyste også et grønt diodelys opp for å fortelle at ethernettilkoblingen var ok. Fra SonarHuben går det så en ny ethernetkabel til min Lowrance HDS 5 Gen 2, og vips var vi klare for å teste.

Neste steg var å koble min IPad Mini inn mot WIFI-nettverket som GoFree-modulen nå hadde skapt. Dette gjøres akkurat som når man kobler IPaden mot et hvilket som helst annet trådløst nettverk, dvs inn på "Innstillinger", velge GoFree som nettverk og koble til.


GoFree nettverket vises på IPaden
Nettverket er passordbeskyttet. Passordet står på GoFree-modulen, men kan også hentes opp i menyen i HDSen.



Inn med passord
En ting jeg ikke hadde tenkt på, men som absolutt er verdt noen ord, er at IPaden med dette låses mot dette nettverket, og derfor ikke lenger bruker Internett over mobilnettet. Så hvis du åpner en annen app vil den ikke oppdatere seg, siden den selvfølgelig ikke kommer på Internett via GoFree. For å komme på nett via mobilnettet er det enkleste å slå av WIFI på IPaden, for så å slå det på igjen når man er ferdig med nettsurfingen og skal tilbake på Lowrance-appen. 

Tilbake til GoFree: IPaden er nå koblet til nettverket, så trykker jeg på Lowrance-appen og den begynner å søke etter HDS-enheter i nettverket. Siden det kun var min HDS 5 Gen 2 som var på, kom det ikke som noe sjokk at det var den som dukket opp....


Søker etter HDSen i nettverket


Der var den, trykk for å gå videre
Ved å trykke på ønsket HDS går man rett inn på det skjermbildet som er oppe på HDSen, i dette tilfellet ekkolodd.


Du kan velge en annen HDS via "Options"

Så byttet jeg skjermbilde på HDSen til kart. Jeg hadde glemt kartbrikkene mine i dag, så kartet i seg selv er ikke så spennende.

Kartbilde zoomet ut


Kartbilde zoomet inn


Så gjorde jeg noe man ikke skal gjøre i henhold til bruksanvisngen for GoFree. Jeg startet en av mine HDS Gen 1, som er på det samme nettverket. Det like GoFreen ikke, og denne meldingen kom opp:

Jeg vil bare leke med Gen 2



Pussig nok kunne jeg fortsatt bruke appen på IPaden. Meldingen over stod på min HDS 5 Gen 2, jeg klikket den bort, og appen fungerte som før, med min HDS 8 Gen 1 i drift. Jeg skal forske litt mer på dette, men det aner meg at den fungerer med en Gen 1 i nettverket, så lenge den ikke er koblet direkte til GoFree, min går nemlig til min StructureScan-modul, som igjen går til SonarHub-modulen, som igjen går til GoFree-modulen.

HDS Gen 2 kan altså speiles på ett nettbrett, men du kan ikke styre den fra nettbrettet. Akkurat det samme gjelder med en smarttelefon (ala IPhone.) Har du derimot en HDS Touch, kan denne kontrolleres fra et nettbrett. (Men ikke fra en smarttelefon, der kan den bare speiles.)

En ting jeg var nyskjerrig på var hva som skjedde på IPaden hvis jeg justerte lysstyrken på HDSen.

Masse lys


Lite lys


Som skjermbildene over viser, har det ingen betydning for IPadens lysstyrke at du justerer på HDSen. Skal du ha mer eller mindre lys på nettbrettet, må det justeres på denne. Så satte jeg HDSen i nattmodus, noe som ikke overraskende ble speilet på IPaden.

Nattmodus


Neste test var StructureScan, her ser du Downscan. Det fungerte utmerket.

DownScan på IPad


Alt fungerte altså slik det skal, så jeg bestemte meg for å ta en liten båttur i vind og regn. Under er fler skjermbilder fra båtturen.

Noen fisk var det også.



En hel del fisk faktisk



Her ligger jeg nesten stille.

Jeg tar med enda et lite ønske til Lowrance mens jeg er i gang. Appen for IPad dreier ikke rundt med skjermen slik de fleste andre apper gjør. Med 4:3 formatet på en HDS Gen 2 lurer jeg på om ikke et stående format på IPaden hadde vært bedre enn liggende. HDS Touch med sitt 16:9 format er sikkert best liggende. 


Liggende





Stående




Alt i alt var GoFree et hyggelig bekjentskap, som definitivt kommer til å bli nyttig fremover. Så hyggelig var det at jeg lurer på å droppe HDSen på akterdekket og heller kjøpe et vanntett futural til IPaden så den kan stå ute. I dagens regnvær var det kun aktuelt med en liten testtur ut på akterdekket, men hvis høstregnet roer seg litt skal jeg ta en test av rekkevidden mellom GoFree og IPaden også.


Fint par




Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?