Gå til hovedinnhold

Testet: Abborgodis fra Storm

Fiskeutstyrsleverandøren Storm har i mange år levert gode jigger/softbait til det norske markedet. 


Mitt første møtet med Storm og deres kreasjoner var i form av Storm Wildeye Live Pike for 15 år siden. Det er ikke måte på hvor mange smågjedder vi fanget på disse jiggene på våre turer etter skoletid. Det eneste problemet med denne jiggen var, som med alle andre softbait på den størrelsen, at gjeddene hadde en tendens til å kutte halen om man var uheldig. Vi hadde derfor et ganske stort lager av disse, og den lokale fiskeutstyrsbutikken levde gode dager!

Nå, 15 år senere står Storm fortsatt høyt i kurs hos undertegnede. Det er likevel på sin plass å nevne at Storm nok først og fremst er kjent for havfiskejiggene sine her i landet. Videre er Storm innlemmet i det verdensomspennende konsernet Rapala VMC Corporation, som byr på både muligheter og utfordringer når det gjelder hva som dukker opp på det norske markedet. Rapala er først og fremst kjent for wobblere i Norge, men tar man en titt utenlands åpner det seg nærmest en hel verden med ulike baits jeg gjerne skulle sett i norske butikker.


Blant jigger vi ennå ikke har i Norge, men som ser ut til å bli tilgjengelig gjennom de største fiskeutstyrsbutikkene i 2017, finner vi de japanske So-Run Makan Minnow og Superu Shad. Dette er to abborjigger jeg har blitt kjent med gjennom å følge med på svensk abborfiske. Begge har vært å kjøpe hos våre naboer i øst nå i 2016, mens vi i Norge altså må smøre oss med tålmodighet noen måneder til.

Venting er dog ikke min sterkeste side, spesielt ikke når jeg vet hvor enkelt man kan få tak i nyhetene så lenge de er tilgjengelig i Sverige. Derfor plukket jeg med meg et par eksemplarer av Makan Minnow på en tur over grensa i sommer. Etter dette har jeg også skaffet meg Superu Shad ettersom førsteinntrykket av Makan Minnow var såpass bra.

Superu Shad på toppen, med Makan Minnow under. Begge i fargen Golden Shiner.

Enda flere klassiske paddle tail shads til abborfisket?

Svaret på det er nei, og dette kan man til dels forstå av navnet minnow. Ei heller Superu Shad er lik andre shads på markedet i dag. Mens Makan Minnow fremstår som smal, nærmest formet som en penn, er Superu Shad høyere og bredere. Dette har stor betydning for bevegelsesmønsteret i jiggene, noe vi kommer nærmere tilbake til.
Her ser man tydelig at begge jiggene har åpninger i rygge, fine til å skjule offset-kroker.
Både Makan Minnow og Superu Shad har åpninger på ryggen og i buken som fjerner mye av massen i selve jiggen. Dette gir en spesielt myk og livlig jigg. Man kan derfor tillate seg å rigge med kort krokskaft ettersom abboren lett kan suge i seg jiggen og bøye halen/kroppen langt nok frem til å bite over kroken. Lengden på kroken har også betydning i forhold til hvilket bevegelsesmønster jiggen har. Dersom den er designet for kun å gi bevegelse i halen kan man tillate seg å bruke et forholdsvis langt krokskaft. Er den derimot designet for å gi rullende eller svømmende bevegelse må man passe på å ikke ødelegge bevegelsen som skapes av halen. Dette kan fort skje om man bruker en stor krok, som da vil låse større deler av jiggkroppen.
Selv den kraftige Superu Shad er veldig myk og bøyelig, takket være åpningene i rygg og buk!
Den store åpningen på undersiden av shaden gjør rigging enkelt. Makan Minnow har liknende åpning.
Makan Minnow er den jeg har brukt mest av disse to nyhetene fra Storm. Den har en hissig, svømmende bevegelse når man spinner den monotont inn. Den gjør ingen store utslag, men den er konstant i bevegelse og sender ut vibrasjoner i vannet. Den har ikke de helt store rullebevegelsene, som man ofte er opptatt av i shads til gjedde og som man finner i visse andre gode abborjigger. Likevel er det tider da jigger av denne typen fungerer utmerket til abborfisket. Jeg har faktisk hatt godt fiske på den under sommeren hvor abboren regnes for å være som mest aktiv, men også nå på høsten hvor fisket betegnes som tregt. Ved begge situasjoner har jeg fisket Makan Minnow på 10 grams jiggskalle. Innspinning har naturligvis variert, og graden av hissige rykk eller twitch med stangen prøver jeg å variere ved hvert kast, til jeg finner ut hva som trigger hugg.
Makan Minnow reddet dagen med denne flotte storabboren.
Superu Shad har ikke fått like mye fisketid som Makan Minnow, men dette er definitivt en spennende shad som jeg kommer til å fiske mer med fremover. Akkurat som Makan Minnow har den åpninger på topp og bunn, noe som gjør den meget allsidig. Med tanke på at denne er kraftigere og høyere enn Makan Minnow, er det faktisk ganske imponerende hvor bra den ser ut når man rigger den med offset-krok. Dette viser at jiggen har et meget bra design, et design jeg vil påstå er ganske innovativt!

Mitt fiske foregår i all hovedsak med jigghoder i vektklassen 7 til 15 gram. Som nevnt i forrige avsnitt gjør designet begge jiggene aktuelle for andre rigger enn standard jigghode. At Makan Minnow kan rigges offset og brukes på texas- /carolinarigg er ikke noe spesielt i seg selv med tanke på utformingen til jiggen. Her er det mer imponerende at Superu Shad ser vel så bra ut med tanke på hvor kraftig den jiggen er. Under viser jeg hvordan jeg rigger Superu Shad med et cheburashka hode. Som man ser er dette en blykule med gjennomgående vaier som man fester ønsket krok i. Fordelen er at jiggen får en friere gange enn med et standard jigghode.
Superu Shad i ferd med å rigges for en weedless presentasjon.
Med den store åpningen i buken går riggingen som en lek.
Ferdig rigget ser man at krokspissen skjules på elegant vis.
Når det gjelder farger, kan man anta at vi i Norge vil få samme utvalg som i Sverige. Det vil si 9 farger i både Makan Minnow og Superu Shad. Jeg har kjøpt Makan Minnow i Silver Shiner og Golden Shiner. Superu Shad har jeg i Golden Shiner. Størrelsesvis får man begge i 10 cm, samt en mindre størrelse i Makan Minnow og en litt større for Superu Shad. Her velger jeg som regel en størrelse som matcher agnfisken der jeg fisker. Jeg har kjøpt Makan Minnow både i pakning, men også fra jiggbar. Som man ser på bildet av pakningene er både Makan Minnow og Superu Shad tilsatt lukt. Det er naturlig at denne avtar med tid, og kjøper man fra jiggbar kan det være et triks å bruke åpningene i jiggene til å smøre eller spraye på diverse luktmidler.

Jeg ønsker ikke å trekke inn jigger av andre fabrikat for å gjøre en direkte sammenlikning. Det jeg kan si er at det finnes andre jigger som også har åpninger i rygg og buk for å kunne skjule en offsetkrok. Sånn sett skiller ikke Makan Minnow seg vesentlig ut fra andre, liknende jigger. Superu Shad på sin side har en utforming jeg personlig ennå ikke har sett hos andre fabrikat. Bare det gjør Superu Shad til en meget spennende nykommer i markedet. Jeg klarer likevel ikke å sette Superu Shad foran Makan Minnow på ønskelista. Dette kan til dels forklares med en 1350 grams tung abbor jeg tok på Makan Minnow nå i høst, men samtidig er det noe med kvaliteten. Til tross for flere abborer, samt illsinte smågjedder har jeg ennå ikke skiftet jigg. Gummien virker rett og slett å være meget solid!
Storabbor tatt på Makan Minnow på vei tilbake i sitt rette element!




Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?