Gå til hovedinnhold

Starweld Fusion 16DC - flere bilder av båt og utstyr

Starweld Fusion 16 DC er undertegnedes nye leketøy fra 2018, og nå har Starweld nettopp kommet med nye bilder av båten.

Jeg gikk grundig igjennom hvorfor/ hvordan/ hvorfra etc det ble akkurat denne båten i DENNE artikkelen. Siden modellen er "ny" for 2018 har jeg sittet på nåler og ventet på flere bilder av båten. Jeg setter "ny" i klammetegn, for det er mer snakk om en facelift enn en helt ny båt, Fusion 16 DC er basert på tidligere 1600 DC. Jeg har plukket ut endel av de nye bildene som jeg synes var spesielt interessante og de følger her. Sikle, sikle....

















Bildene viste meg minst en ting jeg ikke hadde tenkt på, så jeg må endre litt på planene rundt stangholdere i båten. Jeg kjenner at det kribler alvorlig i kroppen etter å få båten på min egen båthenger nå, så jeg kan starte rigging og slikt.

Men snille Starweld, dere kunne med fordel brukt bedre oppløsning på bildene på nettsiden deres. Jeg er neppe den eneste som sitter og zoomer inn på detaljer og ender opp med å se på enkeltpiksler i en uforståelig grøt. Spesifiser også om bildet er av 16DC eller 16DC Pro, så blir det mindre sjangs for misforståelser.

Det er ikke bare dette med amerikansk sportsfiskebåt som blir nytt for undertegnede, jeg har også tenkt til å montere noe jeg aldri har brukt før. Jeg har tidligere studert diverse skinnesystemer for montering av utstyr, men siden variantene som finnes ikke har virket særlig passende på mine tidligere båter har VISA-kortet forblitt urørt. Det endres nå, her blir det skinner av typen Bert`s Custom Tackle, og diverse utstyr til å montere på skinnene.

6 forskjellige lengder.
Jeg fisker variert. Den ene dagen er det trolling med dyprigger, planerboard og ti stenger, neste dag er det vertikalfiske etter gjørs, neste dag er det spinnfiske etter gjedde før jeg slår over til vertikalfiske etter torsk. Saltvann, ferskvann, store flater, små flater, solg & bad med vannski, ulike teknikker, ulike personer i båten - og dermed ulikt utstyr. Det å være versatil er noe av det jeg liker aller best innen sportsfiske, variasjon er både morsomt og lærerikt. Utfordringen er at alt utstyret koster penger, og skal kunne monteres rent praktisk. Da er det en fordel om båtens grunnutstyr er like versatilt som eierens fiske. Båten må enkelt kunne ribbes helt for alt som ikke er skrudd og limt fast, rett og slett fordi den tidvis blir stående på steder hvor uærlige sjeler kan finne på dumheter. Siden jeg skal ha transporttrekk på båten ved trailing er dette ekstra aktuelt, for trekket begrenser hva som kan være fastmontert.

Bert`s Custom Tackle sammarbeider med flere båtmerker, inkludert Starweld. Bert`s eies igjen av Tecla Marine, som kjøpte selskapet i 2001. Tecla har holdt det gående siden 1897 mot Bert`s start i 1989. Dette er med andre ord folk som har laaaang erfaring med marine aplikasjoner av ymse sort, og her tas det få eller ingen snarveier. Så får vi se om dette betyr at produktene også tåler en klønete nordmann....

Handlelisten ser slik ut:

  • 2 Rod Holder Ratchet
  • 1 Net Holder
  • 2 Tranceducer Mounting Board 30 cm
  • 2 Fixed mount downrigger base 10 cm
  • 2 Single track korte
  • 2 Single track lange
  • 2 MF2974 Adapterplate
  • 2 MF3492 Triple Tree (?)
Single Track er selve skinnene for montering på toppen av Starweldens reling (sidevegger). Fra vindskjermen og bakover er denne bred øverst, og Bert`s skinner passer på. Siden særlig dypriggene krever solid innfestning, må jeg også finne en måte å forsterke denne relingen fra undersiden, men det får jeg se nærmere på når jeg har fått båten og får tatt mål under selve relingen. Jeg må ha to skinner på hver side, siden festet for kalesjens ene støtteben kommer omtrent midt på. Det blir totalt fire skinner, to på hver side, med feste for kalesjens støtteben i mellom. Det er også en koppholder på relingen som jeg må ta hensyn til. Nøyaktig lengde på skinnene må derfor avvente til jeg har skikkelige mål å gå etter. Men tanken er å ha så lange skinner som mulig.
Triple Tree.

En annen ting på listen som jeg må se an, er Triple Tre stangholderne. Både fordi de koster 2.500,- per stykk, og fordi de havner litt lengre bak enn jeg ideelt ville hatt de. Jeg har kjøpt en Bios Trollingmast som jeg vil montere i front av båten, og det er et poeng at stengene ikke havner lengre bak enn klypene på planerboardlinene, helst skal de litt foran. Dette for å unngå slakk line når klypene løser ut, slakk line er det samme som å miste fisk. Alternativet til Tripple Tree er i praksis rørholdere montert langs relingen ved det fremre kastedekket, noe som kanskje ikke er så dumt med tanke på transport ved vertikal- og spinnfiske også. Konklusjonen er at dette må jeg avgjøre når jeg henter båten, og får litt mer følelse av hvordan ting vil fungere ute på vannet. Per nå aner det meg at det ikke blir Triple Tree.
Rod Holder ratchet

Slik reglene er på de to vannene jeg stort sett troller på (Randsfjorden og Tyrifjorden) blir nok stangparavaner vel så mye brukt som planerboards. Med begrensinger på 4-5 stenger, og to av de på dypriggene, ender jeg ofte med en i propellstrømmen og bare to ut på hver sin side. Da forsvinner noe av poenget med planerboard, gode stangparavaner som drar de to på siden skikkelig ut fungerer bra. Tanken er å ha en dyprigg på hver sin side, montert med Fixed mount downrigger base på skinnene, og så en Rod Holder ratchet ved hver dyprigg. Da kan jeg bruke stangholderen på dypriggen og ratchet-holderen i kombinasjon på riggene ved stacking (mer enn en stang på samme rigg), eller ha en stang på riggen og en med stangparavan. Litt avhengig av hvordan jeg løser det med stangholdere for bruk med planerboard, kan enten holderne foran brukes med stangparavaner (det er en fordel å få stengene med paravaner litt frem, da er de lettere å holde øye med) eller så kan det hende at det blir et par Fixed Rod holder etterhvert:
Fixed Rod holder.
Her må jeg bare prøve meg litt frem. Ved flatlinedorging er det en fordel å kunne vinkle stangholderne ut, med planerboard og stangparavaner er det en fordel om de står mer eller mindre rett opp. Uansett blir det en drøss med stangholdere, men hvilke og hvordan må tiden vise. Det er uansett en fordel med skinnene.
Adapterplater.

Jeg kjøper også noen adapterplater. Med disse har jeg en base som passer i skinnene, og som jeg kan montere andre ting på. For eksempel tester jeg endel ekkoloddgivere, og med en slik adapterplate kan jeg lage meg et stativ for å sidemontere disse. Et annet eksempel er å lage et stativ for grill og primus, så matlaging kan skje utenfor rekka mens det fiskes.
Håvholder
Håvholder mistenker jeg at kan bli unødvendig i denne båten, siden det er så store flater å legge håven på. Men jeg har ønsket meg håvholder på de to siste båtene mine, så nå skal endelig ønsket oppfylles. Så får vi se om den er så praktisk som jeg håper, eller om den havner på Finn.no.

Siste punkt på handlelisten hos Borgs Motor er plater for å feste ekkoloddgivere på. Disse kommer som 15 eller 30 cm lange versjoner, og jeg kjøper to på 30 cm. Tanken er å ha en på hver side av akterspeilet, det blir rett og slett litt trangt med alt jeg vanligvis har fastmontert av ekkoloddgivere med bare en. Jeg har allerede en Airmar TM150M, en Airmar P66 og en Lowrance Structurescan 3D liggende for montering, og hvis økonomien tillater det blir TM150M erstattet med en TM185HW på litt sikt. Da må basen ekkoloddgiverne festes på sitte skikkelig, for særlig TM185 er en stor klump av en ekkoloddgiver og ikke noe jeg vil montere på en justerbar brakett.

En ting som vil kreve fortsatt grubling, er feste av ekkoloddgiver ved vertikalfiske. Denne skal selvfølgelig festes på en hev- og senkbar stang på siden av båten, og den må festes såpass langt frem at det er behagelig å sitte ved konsollen med jiggen rett under giveren. Det finnes en variant fra Z-Bait som hadde vært helt topp og som passer i skinnene, men den vil havne for langt bak for meg. Her må de små grå settes i arbeid for å finne en god løsning. 


For ordens skyld:
Alle bildene av båten er fra Stawelds nettsider og kan sees som originaler DER. Det ligger også endel informasjon om båten på Borg Motors nettside og på Starwelds egen side om 16 DC. Noen bilder av Bert`s-utstyret er fra Bert`s nettsider, mens øvrige er fra Borgs nettsider.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?