Gå til hovedinnhold

Ståvivannet 02.01.18 - barnevennlig mengdefiske.

Hva er vel bedre enn fisketur med fornøyde unger?

Undertegnede hadde bursdag 02.01.18, og det er nesten som en tradisjon å regne at jeg fisker på bursdagen min. Etter at man ble far betyr det gjerne fiske sammen med barn, delvis fordi det er artig i seg selv og delvis fordi denne dagen ofte er planleggingsdag i skoler og barnehager. Det passer uansett godt å starte arbeidsåret med en fridag?

I forkant av denne turen var jeg oppe ved vannet to ganger for å fore opp tre hull. Den prosessen kan også gjøres barnevennlig, ikke minst med et portabelt ekkolodd ala Deeper eller FishHunter. Her er min kone og sønn borte for å rense hullet for snøslaps og sjekke forholdene før vi slipper ned en forball:
Kombinasjonen is, snø og vann er lykke for en toåring
For å sjekke dybde, samt se om det var fisk i nærheten, tok vi en kikk med ekkoloddet også.
Fisk tett på bunnen.
Det gir litt ekstra spenning før fisketuren hvis ungene "har trua", og når de kan se at det er fisk i hullet de skal fiske i senere, da kommer trua som et ekspresstog. Plutselig kan de ikke vente med å dra på fisketur, men den typen mas må man se på som et luksusproblem.

Siste runden med foring var det bare meg. Planen var å fore opp de tre hullene, og få gjennomført noen tester med Lowrance FishHunter. Men dessverre ble det lite tid til testing av ekkolodd, siden jeg måtte prioritere å dra opp diverse ulovlig fiskeredskap:
Ståsnøre med levende agnfisk.

Totalt 7.
Jeg fant totalt 7 ståsnører med levende agnfisk langs sivkanten i nordenden. Jeg dro selvfølgelig opp alle, knakk nakken på agnfisken og kastet alt i søpla. Det jeg gjorde er selvtekt, men jeg blir rett og slett forbannet når jeg ser folk som tar seg til rette og bedriver ulovlig fiske. At det skjer i mitt nærmiljø gjør meg ikke mindre forbannet, så om noen skulle føle for å anmelde meg er det bare å si i fra så skal du få alle personalia av meg.

Så kom dagen for selve fisket. 

Med meg hadde jeg min datter på 8 og min nevø på 4, begge ganske så giret og klare for tur.
Fult i varepulken - men morro lell.
Det er tydeligvis en vedtatt sannhet at når far/ onkel stiller med varepulk, så skal man sitte på den i steden for å gå på egne ben. Jeg var ikke helt enig, men med to mot en ga jeg fort opp videre diskusjoner. Trøsten er at vi kom oss mye raskere ut på isen enn dersom de skulle gått fra bilen selv.

Ute på isen borret jeg opp ved de tre foringsplassene, og sjekket med ekkoloddet for å se om det var fisk til stede. Det var det heldigvis, så myschkastikker ble utdelt og så var vi i gang. Jeg visste at det var endel mort i vannet, og med min forblanding basert på gammelt grunnfor til karpefiske så regnet jeg med at det ville stå mye mort i hullene våre nå.

Dagens første fisk ble derimot ikke en mort, men en abbor.
Fisk er kult.
Så fulgte en time eller to med myschafiske hvor adskillige mort endte i bøtta vår. Mellom nappene, som kom rimelig radig, ble fisken studert og hver enkelt fikk sitt eget navn.

Jeg fikk også gjennomført de siste testene av FishHunter. Etter en stund var ungene lei fisking og tok med pulken bort til nærmeste skråning for å ake litt og da kunne jeg nerde i fred.
Studio Team Colibri
Etter aking var det mat, for uten mat og drikke, duger som kjent fiskehelter ikke. En engangsgrill og noen pølser løfter garantert stemningen, og gir mer varme i kroppen enn brødskiver.
Nam-nam
Dagene er fortsatt korte, så etter maten fisket vi opp et par mort til og så var det bare å pakke sammen, og innta rollen som esel på vei tilbake til bilen.
Fola fola blakken
Enn enkel forblanding som fungerer godt til isfiske etter mort, flire etc. Mengden passer til et hull:

  • 1 kopp havregryn
  • 2 spiseskjeer sukker
  • 1/2 teskje anis (anis finner du blant krydder i matbutikken - lukter lakris)
Bland inn vann hjemme så du får en blanding du kan forme litt. Ute på isen vil vannet ha trukket inn i havregrynet så det kan hende du må tilsette litt mer vann, lag en eller to baller og slipp ned i hullet. Det er ikke så mye som skal til, og denne mengden passer der du forer dagen(e) før fisket. Særlig tidlig i sesongen er det viktig å ikke fore for mye, for da blir fisken mett. Senere i sesongen, la oss si fra midten av februar, blir det mer fart i fisken og man kan øke formengden noe om ønskelig.

Noen tips hvis du har barn som skal debutere på isen, forberedelser er alt:


  • Vær helt sikker på at isen er trygg...
  • For opp på forhånd, eller fisk på steder du vet det er fisk.
  • Antall fisk er MYE viktigere enn størrelse.
  • Ikke fisk selv, du skal bare følge opp ungenes fisking.
  • Med gjennomsiktig plastboks kan fiskene studeres i live.
  • Varm drikke er et must.
  • Mat er et must, helst varm.
  • Ekstra sett med votter er et must.
  • Se an været - unger blir mye fortere kalde enn voksne og vind er en uting.
  • Akebrett eller pulk på vei hjem er lurt når korte ben er slitne.
  • Noe å sitte på er et must.
  • Ta med noen ekstra plastposer, kjekt å ha for søppel, matrester, fisk og våte klær.
  • Bruk håndvarmere, unger blir garantert våte på hendene og da blir de kalde. Med håndvarmere i lomma får de varmen i fingrene igjen på nulltid.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?